Tuesday, March 25, 2008

pilih yang mana

Telah menjadi suatu kebiasaan kita dihadapkan dengan dua pillihan. Ada langit ada bumi, ada kaya ada miskin, ada baik ada buruk.
Nabi SAW bersabda :Dua hal yang tak akan pernah puas-puas :
  1. Orang mencari ilmu
  2. Orang mencari harta
Nabi SAW bersabda : Menurutku ada dua hal yang amat pedas. Barang siapa yang mencintai keduanya sama dengan mencintai aku, dan barang siapa yang menbenci keduanya sama dengan membenciku... ialah Fakir dan berjuang
Hadiah berharga bagi seoarang mukmin sewaktu di dunia ialah fakir. Orang yang paling sengsara masuk surga ialah orang kaya. Hamba yang paling di cintai oleh Allah SWT ialah orang fakir, yang ridho dengan pemberian rizki Allah ta'ala.
Dan barang siapa yang memakan sesuatu yang halal maka murnilah agama seseorang dan jernih lah hatinya dan do'anya pasti terkabul.Dan apabila memaka n sesuatu yang haram maka hancurlah agamanya dan matilah hatinya.Dan apabila sudah benci kepada suatu kaum maka Allah akan memberi rizki haram dan memasrahkan orang itu kepada syetan yang akan menemani orang itu dalam mencari kekayaan dunia. Syetan akan membujuk orang itu bahwa Allah Maha Menerima taubat. Maka mereka akan berpaling dari agamanya. Dan kemewahan dan kekayaan itu mengendalikan mereka. Sehingga merekapun jadi hambah dunia karena sibuk mengurusi hartanya. Dan Syetanpun tidak membutuhkannya NA'UDZUBILLAH HIMINDZALIK.

No comments: